27 listopada Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia 17 października 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ministerstwo Infrastruktury (MI) podkreśla, że celem zmian jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach, a także zwiększenie mobilności młodych osób, co ma pomóc w walce z wykluczeniem komunikacyjnym.
Prawo jazdy dla 17-latków
Nowelizacja przywraca rozwiązanie, które w Polsce funkcjonowało wiele lat temu – możliwość uzyskania prawa jazdy przez osoby niepełnoletnie, ale pod warunkiem spełnienia określonych wymogów bezpieczeństwa.
Aby rozpocząć kurs i podejść do egzaminu na kategorię B, 17-latek będzie musiał:
- posiadać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych.
Warunki dla “młodego kierowcy”
Po uzyskaniu prawa jazdy 17-latek będzie objęty specjalnymi ograniczeniami:
- Wymagana jest półroczna jazda z opiekunem od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18 lat.
- Prawo jazdy jest ważne tylko w Polsce.
Opiekun musi:
- Ukończyć co najmniej 25 lat.
- Posiadać prawo jazdy kat. B od co najmniej 5 lat.
- Nie mieć orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat.
- Być trzeźwy (zero alkoholu/narkotyków).
Do ukończenia 18 lat młody kierowca nie może przewozić osób taksówką ani wykonywać transportu drogowego rzeczy (np. pracować jako kurier).
Okres Próbny dla Nowych Kierowców
Wprowadzony zostaje dwuletni okres próbny dla osób uzyskujących po raz pierwszy prawo jazdy kat. B. W przypadku 17-latków jest to trzyletni okres próbny lub do ukończenia 20. roku życia.
W okresie próbnym obowiązują surowsze regulacje:
- Zero tolerancji dla alkoholu i narkotyków (0,0 promila alkoholu we krwi).
- Przekroczenie 12 punktów karnych skutkuje obowiązkiem ukończenia szkolenia praktycznego w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
- Popełnienie dwóch wykroczeń w okresie próbnym wydłuży go o 2 lata.
To nie wszystko — ustawa wprowadza też wiele innych zmian
Choć prawo jazdy od 17 lat przyciąga największą uwagę, nowelizacja obejmuje cały pakiet rozwiązań dotyczących kierowców, rolników i służb. Poniżej lista najważniejszych:
1. Kaski obowiązkowe dla młodzieży i dzieci
W trosce o bezpieczeństwo dzieci, wprowadzony zostaje obowiązek używania kasków ochronnych przez:
- Kierujących rowerem, rowerem z napędem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniem transportu osobistego (UTO), którzy nie ukończyli 16. roku życia.
- Dzieci w wieku do 7 lat przewożone na rowerze, rowerze z napędem, wózku rowerowym albo w przyczepce rowerowej.
Wyjątki od Obowiązku Kasku:
Obowiązek ten nie dotyczy dzieci do 7 lat przewożonych w dodatkowym siodełku/foteliku bezpieczeństwa lub w przyczepie/wózku rowerowym, jeśli korzystają z fabrycznie zamontowanych pasów bezpieczeństwa.
Zmiana zacznie obowiązywać po 6 miesiącach od ogłoszenia.
2. Zakaz jazdy hulajnogą dla dzieci do 13 lat (poza strefą zamieszkania)
Poza strefą zamieszkania dzieci poniżej 13. roku życia nie mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych i UTO.
W strefie zamieszkania mogą, ale wyłącznie pod opieką dorosłego.
Zmiana zacznie obowiązywać po 6 miesiącach od ogłoszenia.
3. Surowsze kary
- Zatrzymanie Prawa Jazdy poza Obszarem Zabudowanym: Uprawnienia będą zatrzymywane za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na jednojezdniowej drodze dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. Ma to na celu walkę z wypadkami śmiertelnymi spowodowanymi nadmierną prędkością w tych rejonach.
- Cofnięcie Uprawnień za Jazdę Mimo Zatrzymania Prawa Jazdy: Jazda pojazdem w okresie zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości będzie skutkować cofnięciem uprawnień, a nie tylko przedłużeniem zakazu, jak dotąd.
- Ograniczenie Redukcji Punktów Karnych: Ograniczona zostaje możliwość redukcji punktów karnych za najcięższe wykroczenia, takie jak wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, przejazd na czerwonym świetle czy drastyczne przekraczanie prędkości.
4. Niższy wiek kierowców zawodowych
W ramach walki z deficytem kierowców zawodowych, obniżony zostaje wiek kierowców autobusów wykonujących krajowe przewozy osób. Już 18-letni kierowca będzie mógł wykonywać przewozy na liniach regularnych o trasie nieprzekraczającej 50 km.
Zmiana zacznie obowiązywać po 9 miesiącach od ogłoszenia.
5. Zwiększenie dopuszczalnej prędkości
Zwiększono dopuszczalną prędkość ciągników z 30 km/h → 40 km/h.
6. Buspasy dla karetek i więcej pojazdów w wojskowej kolumnie
Nowelizacja wprowadza dodatkowe rozwiązania usprawniające ruch służb:
- pojazdy zespołów ratownictwa medycznego będą mogły poruszać się po buspasach.
Zmiana zacznie obowiązywać dzień po ogłoszeniu. - zwiększono dopuszczalną liczbę pojazdów w kolumnie wojskowej — ograniczenie podniesiono z 5 do 10 pojazdów.
Zmiana zacznie obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia.
7. Buspasy dla elektryków i wodorowych aut przedłużone do 2027 r.
Zmiana zacznie obowiązywać dzień po ogłoszeniu.
8. Nowe zasady dla egzaminatorów WORD
Nowa regulacja umożliwia egzaminatorom prowadzenie działalności gospodarczej. Jednocześnie, aby zachować zgodność z prawem unijnym, ustawa jasno wskazuje, że egzaminator nie może jednocześnie wykonywać pracy zarobkowej jako instruktor nauki jazdy.
Nowelizacja doprecyzowuje również sytuacje, w których egzaminator może zakończyć egzamin na prawo jazdy przed wykonaniem wszystkich zadań przewidzianych w jego zakresie. Zgodnie z unijnymi wytycznymi priorytetem jest bezpieczeństwo egzaminatora.
9. Bardzo ważna zmiana dotycząca funkcjonowania Super OSK
Zniesienie wymogu akredytacji przez Kuratorium Oświaty dla super OSK.
10. Egzamin na Kategorie C, C+E i T
Egzamin państwowy w zakresie kategorii C, C+E i T (pojazdy ciężarowe, zestawy, ciągniki rolnicze) w części praktycznej będzie mógł być przeprowadzany na placu manewrowym poza granicami administracyjnymi miast. Ma to na celu urealnienie egzaminu i zmniejszenie obciążenia intensywnego ruchu miejskiego ciężkimi pojazdami.
Większość przepisów zacznie obowiązywać po 3 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw.

