W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych. Na drogach mają pojawić się dwa nowe znaki: F-23 „środkowy pas wielofunkcyjny” i F-24 „zły kierunek”. Co oznaczają, gdzie będą stosowane? Już tłumaczymy.
Znak F-23: „środkowy pas wielofunkcyjny”
Do tej pory taki pas często istniał… ale bez żadnego oznaczenia. Kierowcy korzystali z niego intuicyjnie. Wprowadzenie znaku F-23 ma na celu ujednolicenie i wyraźne oznaczenie takich miejsc.
W myśl projektu pas ze znakiem F-23 ma ułatwić skręt w lewo oraz włączanie się do ruchu. Na odcinku drogi na którym zostanie ustawiony znak F-23 obowiązywać będzie zakaz wyprzedzania określony znakiem B-25.
Gdzie pojawi się znak F-23?
- W obszarze zabudowanym, między skrzyżowaniami.
- Znak F-23 powtarzany będzie za skrzyżowaniem, jeśli pas będzie kontynuowany, oraz co 500 m na dłuższych odcinkach.
- Koniec pasa wielofunkcyjnego oznaczany będzie przez znak F-23 z tabliczką „Koniec” (T-3a), lub innym znakiem wskazującym nowy przekrój jezdni, np. F-10 lub F-15.

Znak F-24: „zły kierunek”
Coraz częściej słyszymy o niebezpiecznych sytuacjach, w których kierowcy omyłkowo wjeżdżają pod prąd na drogę ekspresową lub autostradę. Choć takie zdarzenia nie powinny mieć miejsca rzeczywistość pokazuje co innego. Właśnie, dlatego kolejnym z planowanych do wprowadzenia znaków jest F-24 „zły kierunek”. Jego zadaniem jest ostrzec kierowcę, że porusza się w nieprawidłowym kierunku. Tablice o takiej treści są już od pewnego czasu stosowane przez GDDKiA, jednak dopiero teraz mają zostać usankcjonowane prawnie.
Gdzie pojawi się znak F-24?
- W miejscach o wysokim ryzyku pomyłki kierunku jazdy, zwłaszcza: łącznicach i jezdniach zbierających-rozprowadzających na autostradzie lub drodze ekspresowej.
- Ma być widoczny z miejsca, w którym można jeszcze skorygować swój błąd.
- Nie będzie stosowany na jezdniach głównych autostrad i dróg ekspresowych, aby nie dezorientować kierowców jadących prawidłowo.
