30 maja 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt nowych przepisów dotyczących szkolenia i egzaminowania kierowców zawodowych. Sprawdź, co konkretnie się zmieni!
Nowe rozwiązania wprowadzone w projekcie w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego:
Wytyczne dotyczące pojazdów do szkolenia
Nowe przepisy mają precyzyjnie określać, jakie pojazdy powinny być używane przez ośrodki szkolenia w poszczególnych blokach programowych. Zmiana nie nakłada nowych obowiązków na ośrodki szkoleniowe. Chodzi wyłącznie o jednoznaczne określenie wymagań w przepisach, czego od dawna domagała się branża.
Większy nacisk na symulatory jazdy
Przyjęto zgodnie z właściwymi przepisami dyrektywy (UE) 2022/2561 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób (ujednolicenie), że w 20 godzinach jazdy indywidualnej zajęcia praktyczne z jazdy w warunkach specjalnych mogą być prowadzone w wymiarze do 8 godzin. Rozwiązanie to ma zwiększyć bezpieczeństwo i jakość szkolenia, umożliwiając ćwiczenie w trudnych warunkach drogowych.
Więcej godzin nauki online
Wydłużenie czasu formy nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu
w zakresie szkolenia okresowego w toku zajęć teoretycznych – z 7 do 12 godzin.
Uproszczenia w prowadzeniu dokumentacji
Możliwość wpisywania stałych elementów programu szkolenia do książki zajęć jeszcze przed ich rozpoczęciem, co zmniejszy ilość czynności wykonywanych w trakcie szkolenia.
Dłuższe przerwy w trakcie szkolenia
Wydłużenie przerwy w godzinie zajęć i ćwiczeń z 10 do 15 minut, co zapewni zgodność ze standardami edukacyjnymi stosowanymi przez kuratoria oświaty.
Świadectwo kwalifikacji zawodowej – wersja papierowa
Osoby kończące szkolenie będą mogły otrzymać świadectwo kwalifikacji zawodowej w formie papierowej na swój wniosek. Z wyjątkiem ŚKZ wydawanego wszystkim uczniom szkół branżowych, uwzględniając, że Okręgowe Komisje Egzaminacyjne działają poza profilem kierowcy zawodowego.
Obecność tłumacza podczas egzaminu
Doprecyzowanie przepisu o braku obowiązku obecności tłumacza przysięgłego, w sytuacji zdawania testu
kwalifikacyjnego w języku, którym osoba egzaminowana włada.
Nadzór nad ośrodkami
– wprowadzenie przepisu o przekazywaniu wojewodzie, na jego wniosek, przez ośrodek szkolenia kopii książki/książek przeprowadzonego szkolenia w przypadku podjęcia kontroli przez wojewodę lub złożenia wniosku przez ośrodek szkolenia do wojewody o skreśleniu z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia,
– przywrócenie przepisu w zakresie wpisywania w książce przeprowadzonych zajęć liczby przejechanych kilometrów w przypadku zajęć praktycznych z jazdy w ruchu drogowym albo zajęć praktycznych w warunkach specjalnych, numeru rejestracyjnego pojazdu albo marki, typu, modelu oraz numeru certyfikatu urządzenia (symulatora jazdy)
Zmiany w modułach szkoleniowych
W zakresie szkolenia okresowego zaproponowano zastosowanie szkolenia w ramach modułów T/C jako szkolenie alternatywne w formie zajęć teoretycznych lub praktycznych, uwzględniając, że kierowcy odbywając szkolenie okresowe, posiadają już doświadczenie w wykonywaniu przewozów drogowych. Natomiast w zakresie kwalifikacji wstępnej pozostawiono szkolenie T/C jako szkolenie teoretyczne i praktyczne. Uszczegółowiono też wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej odpowiadający wszystkim podmiotom wydającym to świadectwo.
Co dalej z projektem?
Projekt został udostępniony do konsultacji publicznych z prośbą o zajęcie stanowiska lub wyrażenie opinii w sprawie przedmiotowego projektu w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisma.
Wszystkie zmiany są wynikiem prekonsultacji z organizacjami reprezentującymi ośrodki szkolenia i przedsiębiorców transportowych.